Wykładowca

Prof. dr hab. Joanna Saluk

Joanna Saluk Prof. dr hab. Joanna Saluk jest kierownikiem Katedry Biochemii Ogólnej na Wydziale Biologii i Ochrony Środowiska Uniwersytetu Łódzkiego. W latach 2013 – 2015 pracowała także jako adiunkt w Katedrze Toksykologii Akademii Medycznej im. Piastów Śląskich we Wrocławiu. Tytuł profesora uzyskała w 2018 r. Jest autorem oraz współautorem 180 prac naukowych o łącznym współczynniku „Impact Factor” 450. Prace te były cytowane 2793 razy (indeks Hirscha – 32). Jest kierownikiem 3 projektów finansowanych przez NCN w ramach konkursów Opus. Pani Profesor jest promotorem 6 prac doktorskich oraz licznych prac magisterskich i licencjackich, a także opiekunem naukowym w 3 grantach promotorskich oraz w Diamentowym Grancie. Zainteresowania naukowe prof. Saluk od lat dotyczą aktywności biologicznej płytek krwi. Prowadzi badania głównie odnoszące się do pro-zakrzepowych oraz pro-zapalnych właściwości płytek krwi, w tym ich interakcji z komórkami układu odpornościowego. Wiodące tematy badawcze koncentrują się wokół zaburzeń hemostazy w chorobach neurologicznych ośrodkowego układu nerwowego. Kierując szczególną uwagę na choroby neurodegeneracyjne, w tym o podłożu autoimmunologicznym, Pani profesor od roku 2011 prowadzi badania mające na celu analizę zaburzeń czynnościowych w układzie hemostazy pacjentów z wtórnie postępującą postacią stwardnienia rozsianego, która zasocjowana jest z wysokim ryzykiem występowania epizodów niedokrwiennych. W ostatnich latach rozpoczęła intensywne badania molekularnych mechanizmów wzmożonej aktywacji i reaktywność płytek krwi w stwardnieniu rozsianym Wieloparametryczne badania obejmują analizy proteomiczne, transkryptomiczne i metabolomiczne płytek krwi. Inny nurt badań prowadzonych przez prof. Saluk dotyczy określenia skutecznych form diagnostyki i rehabilitacji w incydentach niedokrwiennych naczyń mózgowych i wieńcowych. Badania te koncentrują się na poszukiwaniu markerów molekularnych o potencjale diagnostycznym w ostrych zespołach wieńcowych o różnej manifestacji klinicznej, a także dotyczą wpływu rehabilitacji z wykorzystaniem pola elektromagnetycznego w stwardnieniu rozsianym i udarze mózgu na poprawę neuroplastyczności, wyrażonej poprzez wzrost fizycznej i psychicznej wydolności pacjentów. Intensywne badania prowadzone przez Panią profesor w zakresie zaburzeń układu sercowo-naczyniowego w ostatnim czasie skierowały Jej zainteresowania w kierunku holistycznego wsparcia terapii oraz rehabilitacji pacjentów poprzez zmianę wzorców żywieniowych oraz suplementację z zastosowaniem dedykowanych związków bioaktywnych. Obecnie realizuje projekt badawczy dotyczący weryfikacji potencjału neuroregeneracyjnego grzyba Cordyceps sinensis poprzez pomiar czynników neuroplastyczności oraz ocenę sprawności procesów poznawczych w rehabilitacji pacjentów po udarze niedokrwiennym mózgu. Temat żywności funkcjonalnej oraz nutraceutyków doskonale wpisuje się we wcześniejszą aktywność badawczą Pani profesor, gdyż jest Ona autorką wielu prac naukowych w tej tematyce, które publikowała na przełomie lat 2007-2014, a które stanowiły podstawę Jej rozprawy habilitacyjnej zatytułowanej „Ochrona hemostatycznej aktywności płytek krwi oraz elementów osocza przez antyoksydanty egzogenne w stresie oksydacyjnym”. Głównym nurtem badawczym podjętym w pracy habilitacyjnej była oceny potencjalnych właściwości antyoksydacyjnych oraz przeciwpłytkowych związków, których zastosowanie w formie nutraceutyków lub suplementów diety może ochronić układ hemostazy przed skutkami stresu oksydacyjnego. W badaniach tych analizie podane zostały: L-karnityna, beta-glukan, pochodne kwasu glukarowego i glukonowego oraz wyciągi antocyjanów. W trakcie realizacji swojej pracy habilitacyjnej, w roku 2010 prof. Saluk została laureatką konkursu na stypendia L’Oréal Polska dla Kobiet i Nauki przyznawane przy wsparciu Polskiego Komitetu ds. UNESCO, za wybitny dorobek naukowy Polkom-Naukowcom biorącym udział w badaniach naukowych o charakterze aplikacyjnym w obszarze nauk biologiczno-medycznych, które są w końcowym etapie realizacji pracy habilitacyjnej.